Beschrijving
Inhoud
Taal: Nederlands
Bindwijze: Hardcover
Druk: 1
Verschijningsdatum: december 2021
Afmetingen: 26,8 x 25,8 x 1,9 cm
Aantal pagina’s: 96 pagina’s
Illustraties: Met illustraties
Betrokkenen
Auteur: Li Lefébure
Uitgever: Clavis
EAN
EAN: 9789044844481
Willeke Pieters (geverifieerde eigenaar) –
We hebben een prachtige bibliotheek op school (dBos Maastricht) en kinderen lenen daar wekelijks heel enthousiast veel boeken. Een lezer leest sowieso wel, maar hoe krijg ik nou die paar kinderen die niet van nature van lezen houden ook aan het lezen?
Zeker in de bovenbouw kunnen kinderen heel halsstarrig volhouden dat ze ‘nou eenmaal’ niet van lezen houden. In dit boek heb ik zoveel leuke opdrachten gevonden en uitgeprobeerd waar ze nu toch mee aan het lezen zijn geslagen én ze hebben het niet eens zelf door! Hun reacties zijn machtig mooi bij bijvoorbeeld de stoelendans om boeken te ontdekken: “Zo vind ik lezen wél leuk!” En vervolgens heeft 1 van mijn drie stugge ‘ik vind lezen stom’ leerlingen toch echt een eigen gekozen boek helemaal uitgelezen. Groep 8 hè! De afwisseling in opdrachten en de mogelijkheden die het boek biedt zijn echt heel goed toepasbaar in iedere klas en naast welke methodes dan ook. Ik ben er heel blij mee.
m.vanhoudt –
Wat een geweldig boek en een waardevolle toevoeging voor iedere school/leerkracht!
Dit boek staat standaard binnen handbereik! Iedere week staan er vaste momenten voor leesplezier op de planning en daar gebruik ik standaard dit boek voor. Zelfs de niet lezers krijg je met deze leuke opdrachten aan het lezen! Het heeft de motivatie in mijn groep vergroot maar wat ik nog veel belangrijker vind: we maken heeel heeeeeel veel plezier!
En voor mij als leerkracht zo fijn een boek te hebben waarvan ik weet dat de opdrachten goed doordacht zijn en ik er blind op kan vertrouwen dat iedere opdracht weer een succes zal zijn!
Monique, leerkracht groep 4 – Rotterdam
angelakok –
Lezen is een feestje en Li Lefébre zorgt voor de slingers.
In het boek ‘Lezen was nog nooit zo leuk!’ tref je uiteenlopende opdrachten aan, die ervoor zullen zorgen dat de leerlingen in je klas kennis maken met (nieuwe) boeken, met meer plezier gaan lezen en daar vervolgens zich mondeling of op papier over kunnen uitdrukken.
Iedere opdracht is structureel uitgewerkt, waarbij duidelijk wordt aangegeven wat de doelstelling, benodigdheden, doelgroep, voorbereidingstijd en het stappenplan van de opdracht betreft. Hierdoor kun je vlot een keuze maken voor een opdracht, die aansluit bij de leesbehoeften van jouw leerlingen op dat moment.
Zo heb ik bijvoorbeeld de opdracht ‘Boekendans’ in mijn klas gedaan, waarbij leerlingen in een kort tijdbestek kennismaken met meerdere soorten boeken (leesboeken, informatieve boeken, strips, poëzie en moppenboeken). De leerlingen vonden het jammer dat we na vier rondes gingen stoppen, maar uiteindelijk had iedereen minimaal 1 boek getroffen waar hij of zij enthousiast over was geworden en dat graag verder ging lezen.
Een grote meerwaarde van dit boek, is het feit dat het niet alleen voor leerkrachten en leescoördinatoren geschreven is, maar ook voor ouders. Immers, lezen is een bezigheid die je niet alleen op school doet, maar zeker ook thuis. Li put hierbij uit haar eigen gezinssituatie.
Al met al een heleboel inspiratie om een mooi leesfeestje neer te zetten!