Op school voelt schrijven helaas regelmatig een beetje als moeten. De opdrachten zijn niet altijd even inspirerend. En niet alle kinderen zijn even taalvaardig. Maar elk kind is in meer of mindere mate visueel ingesteld, kan snel associëren en verbanden leggen. Elk kind kan van nature goed creatief denken. Denken in beelden gaat snel en zo komen ze op ideeën hebben waar ze soms nog even geen woorden voor hebben.
Vrij denken, dromen en fantaseren
Hoe leuk is het om leerlingen even helemaal vrij te laten denken, te dromen en te fantaseren? Even omschakelen van denken hoe iets ‘moet’ naar hoe iets ‘zou kunnen’. Dat er even geen goed of fout is… De pretlichtjes in de ogen van de inspiratie, daar gaat het om! En dat ze, en daar gaat het ons natuurlijk ook om, tegelijkertijd begrijpend lezen (of luisteren) en verhalen schrijven. En dat ook nog eens leuk vinden!
Een minder grote schrijfdrempel
Met dat in ons achterhoofd hebben Stefani Buijsman en ik ‘Buiten de lijntjes’ gemaakt. Dat kinderen, voor ze met een creatieve schrijfopdracht starten, deze ideeën eerst in beeld aan mogen en kunnen spreken? Zie je het voor je? Teken het! Gewoon in snelle krabbels of meer uitgewerkte ontwerpen. Zie je een oplossing voor een ‘probleem’? Werk het uit op papier. Associeer. Teken. Het wel of niet kunnen tekenen is trouwens niet van belang, want het tekenen hoeft hier geen uiting van een artistieke gave te zijn, maar puur een manier om te communiceren. Een snelle krabbel kan al treffend zijn. Als het idee tastbaar is geworden en het enthousiasme is gewekt is de drempel om er over te gaan schrijven minder groot of zelfs helemaal verdwenen.
Maak kans op een gratis exemplaar van ‘Buiten de lijntjes’
Verras je leerlingen 42 weken lang met een les begrijpend lezen, creatief en probleemoplossend denken èn creatief schrijven ineen. Een les dat geen moetje is. Maar een les waar leerlingen naar vragen.
Wil je kans maken op een gratis exemplaar van ‘Buiten de lijntjes’? Maak dan met je klas deze opdracht. Stefani en ik zullen dan op 10 mei de winnaar bekend maken.
Vergeet niet om de opdrachten van je leerlingen te delen. Per mail of op sociale media (Instagram, Facebook of Linkedin). Door te delen kunnen we samen nog meer kinderen op leuke manier met taalplezier besmetten en ze taalvaardiger maken.