‘Ik lees eigenlijk nooit voor in mijn klas.’
Dat zei een docent tijdens een online inspiratietraining leespromotie en leesplezier.
‘We hebben weinig tijd. En de leestijd die we hebben, lezen de leerlingen zelf.’
Het is natuurlijk fijn dat er leestijd is voor leerlingen.
Lees ook voor in de bovenbouw.
Maar voorgelezen worden, ook in de bovenbouw en zelfs op de middelbare school, is zo nuttig.
Het is een moment van ontspanning. En als je het goed aanpakt, is het ook nog eens een leerzaam moment. En tegelijkertijd misschien ook nog eens een moment waarop er hard gelachen kan worden.
Je verliest 168.000 velletjes in een week
Nadat de docent dat vertelde, pakte ik een boek van mijn bureau en begon voor te lezen.
In die tijd leerde de docent (en de andere aanwezigen) dat je in een week 168.000 velletjes (huidschilfers) verliest, moest hij (en de rest) lachen en dit alles duurde bij elkaar opgeteld 1:27,76
Aan het einde van mijn training was de docent geïnspireerd om elke dag een moment te vinden om zijn klas voor te gaan lezen.
Doel bereikt 🙂